Lizanje usana, dodirivanje lica, monoton govor, i pijenje vode usred republikanskog odgovora na Obamino Obraćanje Naciji 12.02.2013. – bili su neki od gesti koji su obilježili govor Marca Rubia, republikanskog senatora sa Floride. Međutim, zbog nevjerovatne treme i pritiska koji je osjećao, mladi Rubio, potencijalni republikanski predsjednički kandidat 2016 godine, se u sred svog javnog obraćanja sageo i uzeo bocu vode te potom popio gutljaj iste, što je uzrokovalo raznorazne diskusije na temu javnih nastupa npr.da li je ovo bilo primjereno, da li je imao baš toliku tremu da se nije uspio suzdržati, da li je on prava osoba i nada za Republikance, da li su mediji fer itd.

Bio je to samo gutljaj vode, a ostat će zauvijek zapamćen u analima političke komunikacije i javnih nastupa. Jedna od stvari koje su okarakterisale ovaj javni nastup, bila je ne samo činjenica da je popio gutljaj vode, nego ta da je svo vrijeme pokušavao da održi kontakt očima s publikom, što je jedna od elementarnih lekcija javnih nastupa! Možda je sve ostalo zaboravio, ali pravilo kontakta očima je očigledno zapamtio sa neke od edukacija iz oblasti komunikacije i javnih nastupa!

Komičari kao što su Jon Stewart, David Letterman, Jimmy Fallon, Jay Leno, Steven Colbert (koje također možete gledati kod nas u regionu na Comedy Central kanalu) ali i mnogi drugi, jedva su dočekali da pripreme svoj simpatični osvrt na ovaj događaj, dok je Steven Colbert to najbolje sumirao rekavši „Ne brini Rubio, niko nije ni primjetio…da si dao govor“

(pogledajte i ove:


Rubio Harlem Shake


Saturday Night Live


Kompilacija zvana „suha usta“

U svijetlu ovog događaja, evo nekih mojih komentara i savjeta za sve one koji se bave javnim nastupima. Dakle: kao političar (ili rukovodilac ili menadžer prodaje), vi komunicirate putem dva kanala – verbalno i neverbalno – što rezultira sa dva različita govora koja se dešavaju istovremeno. Ono što kažete riječima-je jedan, i ono što kažete gestama tj.neverbalnim jezikom-je drugi. U trenutku kada govorite, publika vas i svjesno i podsvjesno procjenjuje. Oni procijenjuju vašu vjerodostojnost, povjerljivost, pouzdanost i općenito da li ćete im se svidjeti – a ta procjena je samo djelimično određena onim što govorite (verbalno).  Najveći dio te procjene se temelji na tome kako koristite (lični) prostor, kako koristite fizičke geste, kakvo vam je držanje, kakvi su vam izrazi lica i da li ostvarujete  kontakt očima. Dobro osmišljen verbalni iskaz (govor) je očito važan, ali ako vam tijelo (govor tijela) nije usklađen sa retorikom, to može oslabiti ili čak sabotirati vašu osnovnu poruku. Na primjer, ako nešto zagovarate afirmativno, dok istovremeno odrično mašete glavom, vi verbalno govorite jedno, a neverbalno govorite suprotno i sami sebe negirate.

Evo nekih opštih savjeta:

1. Upravljanje stresom-opustite se
Dok čekate da vas najave, dakle dok ste još u backstageu, primijećujete napetost u tijelu. To je normlano. Znajte da je nervoza dobra stvar – ali ako je prenaglašena, može upropastiti prezentaciju. Zato, udahnite nekoliko puta „kroz stomak“. Brojte polako šest puta i svjesno zgrčite tijelo, dakle zgrčite i stisnite šake, mišiće torza i nogu. Nakon tih 6 brojanja, opustite prvo šake (jednu pa drugu), zatim ruke, zatim tijelo i na kraju se kompletni opustite. Zatim, protresite jednu pa drugu ruku. Na kraju, opustite i glas tako što ćete kroz zatvorene usne tiho govoriti: “hm Hum, Hum hm, hm Hum . ”
Također, budite sigurni da se dobro hidrirate (pijte vodu) prije nego što počnete govoriti! To će eliminisati potrebu da ližete usne (signal stresa) i da  eventualno javno posegnete za vodom u toku govora kao što je to Rubio učinio.

2. Govorite (komunicirajte) rukama
Govornici koristite geste ruku da bi naglasili ono što je važno i da bi izrazili osjećaje, potrebe i uvjerenja. Kada su ljudi strastveni u tome što govore, njihove geste postaju izražajnije! To je razlog zašto su geste tako važne i zašto, putem i uz pomoć gesti, možemo da se snažno povežemo sa publikom koja nas u tom trenutku gleda.

Da radimo zajedno na pripremi neke Vama važne prezentacije, moj bi Vam savjet bio da se fokusirate na značenje poruke i na emociju koja stoji iza nje, a koja je Vaša-autentična. Tada će Vaša prirodna neverbalna komunikacija da ispliva dok govorite, baš kao što ispliva kada razgovarate sa prijateljima i drugim bliskim ljudima. Međutim, ako i dalje smatrate da je potrebno da ubacite malo raznolikosti u smislu gesti koje upotrebljavate u izlaganju evo par osnovnih pravila koje trebate znati:

• Dlanovi okrenuti na gore signaliziraju (znače) iskrenost
• Dlanovi okrenuti na dole signaliziraju moć i sigurnost
• Ruke u obliku Piramide signaliraju samouvjerenost  i sigurnost u to što govorimo
• Kada držite ruke u visini struka (dakle gestikulirate u nivou struka), to će Vam pomoći (i publici) da budete usmjereni i u skladu jedni s drugima
• Otvorene ruke (cijele ruke, ne samo šake) signaliziraju prihvatanje i poziv na uključivanje
• Ruke koje dodiruju lice, glavu ili kosu signaliziraju nervozu. Izbacite ih iz upotrebe!
• Geste iznad ramena signaliziraju da ste pretjerano emotivni

3. Koristite glas i mijenjajte ga
Vaš glas je prepoznatljiv kao i otisak prsta. On prenosi suptilne, ali snažne tragove o osjećajima i značenjima. Razmislite, na primjer, kako Vam ton glasa može otkriti (iskomunicirati) sarkazam, brigu, ili samopouzdanje? Ili kako povećanje glasnosti ili ubrzanje ritma glasa može skrenuti pažnju na povećane emocije (strast, ljutnja, asertivnost,  sigurnost) koje u tom trenutku govornik osjeća. Da biste bili efikasan komunikator,  te da biste dodali značenje i strast riječima, potrebno je da unesete raznolikost u Vaš govor ali i da mijenjate tempo kojim govorite. Ima tu još mnogo tehnika i elemenata, a ovo su samo neke. Zapamtite bar ove.

Ako i dalje mislite da govor tijela nije važan, upitajte senatora Rubia kako se osjećao kada su ga mediji i komunikolozi počeli secirati naredni dan. Ipak, snalažljiv je naš Rubio pa je sada ovaj tv gaf stavio u svoju korist tako što svim donatorima njegove kampanje u znak zahvalnosti poklanja bocu vode.

Cheers!

______________________________________________________________________________

Autor: Alisa Vrabac

alisa nova

Dipl komunikolog masovnih komunikacija, Pennsylvania State University 1999

Trener i predavač iz oblasti komunikacije s masama, odnosa s javnostima (PR), interne komunikacije, političke komunikacije, neverbalne komunikacije, korporativnih komunikacija, javnih nastupa te drugih srodnih komunikacijskih i poslovnih vještina. Radi analize neverbalne i verbalne komunikacije, kampanje i političku komunikaciju u BiH i inozemstvu, posebice u USA i Bliskom istoku. Nedavno je boravila u USA gdje je u saveznoj državi Michigan radila u okviru kampanje Baracka Obame za reizbor u Bijelu kuću.